0
iw Hebrew

יהלומי מעבדה – אלטרנטיבה ליהלומים כרויים

  • מאת דניאל אליבא
  • תגובות : 0 תגובות

לפני מיליארדי שנים כשהעולם עדיין היה צעיר, התגבש אוצר מתחת למעטפת כדור הארץ: האבנים העמידות והמסנוורות ביותר שאפשר לדמיין. אבנים שמאוחר יותר תקראנה – יהלומים. האוצר צמח ונבנה רחוק מהעין עד שבני האדם גילו את קיומו והחלו לכרות אותו מבטן האדמה.

המקור הכמעט אגדי של יהלומים בנה את הסיפורים שקשרו סביבם: שהם בעלי תכונות מעולמות אחרים, סמל לאהבה נצחית, מכשפים בני אדם לעשות כל דבר רק כדי לשים עליהם יד. ובאמת, הרבה סיפורים לא טובים נקשרו ביהלומים ובדרכים להשגתם. למרות שכיום אנחנו בטוחים ב 99% שהיהלומים שניתן לרכוש לא הושגו בדרכים פוגעניות, הצל הזה עדיין מרחף על תעשיית היהלומים.

 

המדע מציע אלטרנטיבה ליהלומים כרויים

כמו בהרבה תחומים אחרים, גם בתחום היהלומים, המדע והטכנולוגיה הגיעו לנקודה בה הם יכולים להציע אלטרנטיבה – יהלומי מעבדה. יהלומי מעבדה הם לא חיקויים או תחליפים סינתטיים. יש להם בדיוק את אותן תכונות אופטיות, כימיות, פיזיקליות ותכונות מוליכות שיש ליהלומים שנכרו מבטן האדמה. ההבדל המשמעותי היחיד בין יהלומים כרויים ויהלומים שגודלו במעבדה, הוא הזמן שלקח להם להיווצר. יהלומי מעבדה נוצרים תוך מספר ימים עד מספר חודשים, מה שקצת מקלקל את הדימוי של "נשמה עתיקה" שיש ליהלומים כרויים. וכשמדובר בתכשיטי יוקרה, דימוי הוא עניין רציני.

 

זהים, רק אחרים

כבר בסוף המאה ה 19 היו כמה ניסיונות לא מוצלחים ליצור אלטרנטיבה של יהלומים בתנאי מעבדה. את הייצור המוצלח הראשון של יהלומי מעבדה הצליחו לבצע מדענים שעבדו עבור חברת ג'נרל אלקטריק. האבנים היו חומות וקטנות, ומתאימות לשימושים תעשייתיים. אחרי ההצלחה הראשונה נכנסו חברות נוספות לתחום, ולאט לאט פיתחו עוד שיטות ותהליכים לגידול יהלומים בתנאי מעבדה. כל הפיתוחים האלה התאימו לתעשייה – מכלי חיתוך ועד לאלקטרוניקה ברמה גבוהה. אבל אף אחת מהאבנים האלה לא התאימה עדיין לשימוש בתכשיטים.

לפי המומחים של המכון הגמולוגי הידוע בעולם - GIA, הייצור הניסיוני הראשון של יהלום באיכות אבן חן התרחש בשנת 1970. עם זאת, לקח עוד כ 45 שנים של ניסויים כדי להגיע לאיכות המתאימה לשיבוץ בתכשיטים. רק בחמש השנים האחרונות לערך, השיטות לגידול יהלומים התקדמו עד כדי כך שענף התכשיטים התחיל לשים לב.

כיום כבר מדובר בשוק גדול, משגשג, מקצועי ומתמחה. יהלומים כרויים ויהלומי מעבדה נמכרים במקביל, כזהים בתכונותיהם, רק אחרים במוצא. גם עניין הדימוי מקבל פתרון, כי כמו שאנחנו אוהבים דברים עתיקים ונדירים, אנחנו לא פחות אוהבים אלטרנטיבה נוצצת.